آمار مطالب

کل مطالب : 616
کل نظرات : 0

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 134
باردید دیروز : 174
بازدید هفته : 619
بازدید ماه : 1240
بازدید سال : 4376
بازدید کلی : 121273

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان turekish و آدرس kishturr.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : niknam
تاریخ : یک شنبه 9 اسفند 1394
نظرات

شهر تاریخی حریره کیش

بقايايى در مرکز ساحل شمالى جزيره کیش قراردارد كه به احتمال بسيار قوى به دوره ساسانيان و اوايل دوره اسلامى بر مى گردد . اين بقايا در وسعتى بالغ بر سه کيلومتر مربع ، بازگو کننده اين مطلب است که روزگارى شهرى بزرگ و اباد در اين منطقه وجود داشته و جمعيت کثيرى را در خود جاى مى داده است.

_تاریخی_حریره_جزیره_کیش.jpg

 

آن چه امروز از اين شهر بر جاى مانده حجمى از معمارى شهرى است اما کمتر و به ندرت طاق ها و پوشش ها و سقف ها سالم برجاى مانده است جز پاره اى موارد که پوشش هاى طاقى شکل سنگى از گزند تخريب در امان مانده است.بقاياى شهر حريره در امتداد ساختمانهاى بندرگاه و دفاتر آن ، قابل ديدن است. طبق نظر سازمان ميراث فرهنگى ، شهر حريره هشتصد سال قدمت دارد.     
حمام حريره کیش

حمام در ناحيه شمال غربى خانه اعيانى و با فاصله تقريبى 30 مترى از آن ، دومين بخش از محوطه حريره قرار دارد . اين بخش شامل حمامى است با صحن هاى متعدد و حصار آن با مساحتى تقريبى 500 متر مربع .     
به نظر مى رسد اين حمام در نوع خود از قديمى ترين حمام هاى ايران باشد كه طى كاوش هاى باستان شناسى كشف و شناخته شده است . بناى حمام از سنگ هاى قلوه آهكى و مرجانى و ساروج ساخته شده و داراى فضاهاى مختص از جمله گرمخانه ، محل تنظيف ، خزينه ، سربينه مى باشد .

در كف گرمخانه هنگام كاوش ، قطعات سفالى ساده و لعابدار از دوره تاريخى ( ايلخانى و تيمورى ) مى باشد و دليل عمده آن وجود دو خزينه با اختلاف سطح 5/1 متر است كه خزينه قديم تر آن در لايه زيرين قرار دارد و توسط خزينه جديد بريده شده است . 

قطعات سفالى ساده دوره ايلخانى كشف شده مربوط به ظروفى است كه در حمام استفاده مى شده است . 
با توجه به ظرفيت محدود حمام كه يك حمام كوچك و خصوصى است و با در نظر گرفتن ديوار بيرونى سراسرى كه تا مجموعه عمارت اعيانى كه در جنوب شرقى حمام و بر فراز تپه اى بلند قرار گرفته ، امتداد يافته است به نظر مى رسد كه اين بنا حمامى خصوصى بوده و به صاحب مجموعه اعيانى تعلق داشته است . 
در منتهى اليه بخش شمالى شهر حريره ، كنار ساحل بلند صخره اى و با فاصله كمى از دريا ، پستى و بلندى ها ادامه دارد ، كه بقاياى ديوارها ، چاه ها و كانال هاى آب در آن نظر بيننده را به سوى خود جلب مى كند . در ايتدا تصور مى شد كه اين آثار هيچ ارتباطى به هم ندارند و فقط مى شد حدس زد كه اين آثار قسمتى از شهر قديم حريره بوده و به نوعى با فعاليت هاى دريايى ارتباط دارند .

در كناره ساحل شهر حريره و در مجاورت مجموعه صنعتى ، شش چاه و يك پلكان سنگى در بيرون مجموعه و چهار چاه در داخل مجموعه كه در حين حفارى ديده شد وجود دارد . 
اين چاه ها به كانال هاى زيرزمينى راه مى بايد كه دهانه آنها در مقطع ساحل صخره اى مثل دريچه اى رو به دريا باز مى شود . اين كانال هاى افقى و زيرزمينى چاه ها را در گوشه و كنار مجموعه صنعتى و جتى داخل اتاق ها و راهروها هم حتى مى توان ديد .  
در دهانه خليجى كه در سمت شرق اين مجموعه قرار گرفته توده هاى صدف ها و گوش ماهى هاى شكار شده را مى توان ديد كه نشانه ى فعاليت هاى صيادى مخصوصاً صيد مرواريد در گذشته است . عملكرد اين مجموعه جالب چندان مشخص نيست . ولى آنچه مسلم است ارتباط مستقيم با فعاليت هاى صيادى و صيد ماهى ، مرواريد و مرجان داشته و براى دسترسى آسان تر به دريا ساخته شده است .

_تاریخی_حریره_جزیره_کیش_2.jpg


در مجاورت اين آثار ، و در كنار ساحل صخره اى كه تقريباً چهار تا پنج متر از سطح دريا بلندتر است و قسمتهاى زيادى از آن به مرور زمان به دريا ريخته ، تعدادى چاه و پلكانى كه راه به دريا دارد و حفر شده است . قطر دهانه چاه ها اغلب دو متر است و عمق آن تا سطح درياست .

 

لاک پشتهای دریایی کیش

از ساليان بسيار دور و به واسطه امنيت و آرامشى كه بر سواحل زيباى جزيره كيش حاكم است انواع آبزيان و از جمله لاك پشت ها در آن آشيانه گزيده اند.

دو نوع لاک پشت در خليج فارس وجود دارد. لاک پشت نوک دار (Hawksbill) و لاک پشت سبز (Green)

درآبهاى ساحلى جزيره كيش مخصوصاً در نزديكى دماغه غربى و همه سواحل سنگى جنوب و غرب جزيره ، لاک پشت های دريايى غول پيكر را به راحتى از فراز ديوارهاى ساحلى مى توان مشاهده نمود. وفور لاك پشت ها در آبهاى ساحلى مخصوصاً درهنگام غروب يكى از جاذبه هاى سواحل صخره اى کیش است

 

_پشت_کیش.jpg 

 

لاک پشت های دريايى در اولين حلقه چرخه اکوسيستم دريايي قرار دارند و وجود اين آبزيان براي بقاي نسل بشر لازم و ضروريست. اين جانوارن توازن زيست محيطي را بر عهده داشته و از بين رفتن آنان انسان را مواجه با فاجعه اي بزرگ و جبران ناپذير خواهد ساخت.اين موجودات در راسته اي همراه کروکوديل ها و مارمولک ها از مهره داران 200 ميليون سال پيش هستند و بيش از ديگر خزندگان پا به مرحله حيات گذاشته اند لاک پشتهاي دريايي و مارهاي دريايي تنها خزندگاني هستند که با زندگي در آب دريا سازش يافته اند.لاک پشت های دريايى به عنوان گروهي از جانوران که معرف بخش قديمي و متفاوتي از تنوع زيستي جهان به شمار مي روند رده بندي شده اند. 

_پشت_کیش__1.jpg

 اما ارتباط خود را با خشکي قطع نکرده اند. آنها براي تنفس به سطح آب وابسته هستند و در فصل توليد مثل براي تخم گذاري به سواحل شني کیش مي آيند. لاک پشت های دريايى  معمولا از گياهان دريايي، عروس هاي دريايي، اسفنج ها، لارو سخت پوستان و نرم تنان تغذيه ميکنند. لاک پشتهاي دريايي پراکنش جهاني دارند و انتشار جغرافيايي آنها در آبهاي گرم و نيمه گرم استوايي و از جمله خليج فارس و درياي عمان است. با توجه به شرايط نامناسب سواحل جنوب ايران محل تخم گذاري لاک پشت های دريايى به سواحل شني جزاير محدود گرديده است.

چند توصيه براي حفظ بقاء اين موجودات دوست داشتنى : 1- بهتر است از شنا كردن در اطراف آنها و يا دست زدن به آنها خوددارى كنيد. 2- از تردد در زيستگاه لاک پشتها خودداري نماييد. 3- هنگام قايقراني مواظب لاک پشتهايي که براي تنفس به سطح آب مي آيند باشيد. 4- از ريختن زباله و پسمانده در دريا خودداري کنيد . 5- به هنگام غواصي از تعقيب لاک پشتها خودداري نماييد. 6- از دست زدن به تخم لاک پشتها و يا برداشتن آنها خودداري نماييد

 

مطالب مرتبط:

تور کیش زمستان 94

تور کیش اسفند 94

تور کیش نوروز 95



تعداد بازدید از این مطلب: 201
موضوعات مرتبط: تورکیش , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود